Maril 570 Kampeersloep

 


De firma Aquatec in Woudsend bouwt sinds 1996 een Maril sloep. Vanaf 2002 is de 570 in productie. Kenmerkend voor de 570 is de gladde rondspant romp met V-kiel. 

 

De site van  de bouwer Aquatec: MARIL 570

 

Hoofdafmetingen

Lengte over alles:     5.70 m     (op de waterlijn 5.40 m)

Breedte over alles:    2.32 m     (op de waterlijn 2.12 m)

Diepgang:   minimaal 0,50 - maximaal 0,65 m

Doorvaarthoogte zonder buiskap: 0,95 m, met buiskap: 1,40 m.

 Tankinhoud: 50 Liter

Accu: 60 Ah, 12 Volt DC

 Leeg gewicht standaard uitvoering: 1.050 Kg

Motor: VETUS M 2.18, 11.76 Kw/16 Pk.

 

De motorkist (linksboven nog zichtbaar) heeft een rubberrand die geluiddicht afsluit.


Vaargedrag

De sloep vaart bij een rompsnelheid van 8 km/uur prettig. Door de goed geïsoleerde motorkist geeft de motor bij 1900 t/min geen geluidhinder. Bij 9 km/uur is er wat meer geluid en helt de boot lichtjes achterover. Ook 10 km/uur is mogelijk, maar dan vaar je met een hekgolf en is het geluid aan de hoge kant.

 

Lekker rustig door Dokkum, 28 juni 2022.

 

De boot reageert direct op de gashendel. Jezelf vasthouden bij remmen! Met een korte draaicirkel van twee bootlengten is de sloep makkelijk hanteerbaar. Met de hand steiger of sluiswand vasthouden kan, maar de wind kan spelbreker zijn. Wind blaast een stil liggende kleine sloep zo van de plek.

Vanaf een zijwaartse windkracht 4 op ruim water kan een golf hinderlijk worden. De boot gaat dan slingeren. Met de golf recht tegen of achter is er geen probleem. De boegvorm houdt bij golf recht tegen het interieur droog. 


Brandstof, van GTL naar HVO100

 

Rond het Lauwersmeer gebruikten wij GTL diesel. Met GTL is er een uitstootreductie ten opzichte van normale diesel mogelijk tot 10% op stikstof en 30% op fijnstof. Er is geen zwaveluitstoot. In eerste instantie was men bang voor een negatief effect: GTL bevat geen aromaten waardoor afdichtingen van oudere motoren kunnen gaan lekken. Wij hebben dat bij de oude motor van onze motorzeiler niet waargenomen. De nieuwe motor van onze sloep heeft vanaf onze eerste tankbeurt GTL gekregen.
In NW Overijssel is geen GTL aan de waterkant beschikbaar. In Zwartsluis is in de haven Blauwe Diesel 20 verkrijgbaar, maar dat is 20% HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) en 80% pure diesel.
Sinds kort is er HVO100, een zuivere waterstof behandelde plantaardige olie. Ten opzichte van GTL kent de productie van HVO100 90% minder CO2 uitstoot. GTL wordt gemaakt uit aardgas, HVO100 is fossielvrij. De uitstoot van stikstof en fijnstof is hetzelfde als bij de GTL. Motorleverancier VETUS heeft nu voor het gebruik van HVO in hun motoren van de M-Line serie groen licht gegeven. Zie hun site: VETUS M-Line motor goedgekeurd voor HVO HVO100 is resistent tegen bacteriegroei en is vrijwel geurloos.
HVO100 is in NW Overijssel nog niet aan de waterkant beschikbaar. Tijdens de autorit naar Wanneperveen vullen wij een jerrycan bij een tankstation in Meppel met HVO100. Ook in Zwartsluis is HVO100 aan de weg verkrijgbaar.
Ik heb gedurende de eerste twee jaar het brandstofverbruik gemeten, gemiddeld 0.9 liter per motor uur.


Kampeersloep

 

Kampeersloep wil zeggen sloep met slaapmogelijkheid. Hiervoor is een achtertent aangebracht die aansluit op de buiskap. De achtertent klapt naar achteren zoals de buiskap naar voren open klapt. De handelingen hiervoor zijn simpel uit te voeren, ook door 1 persoon.

 

Foto eigen sloep

 

Foto genomen in gehuurde sloep

 

Voor de motorkist worden tussen de banken planken gelegd. Hierop komen extra kussens. Zo ontstaat een twee persoons slaapmogelijkheid. Het bevalt ons goed, maar..... de tent isoleert niet, niet voor temperatuur en ook niet voor omgevingsgeluid. Daar moesten we wel aan wennen!

 

De extra kussens kregen bij ons nog een functie. Zittend achter het stuur is het zicht naar voren niet helemaal optimaal. Gezeten op de standaard kussens kan je net niet voldoende over de steven heen kijken. Met één van de extra kussens op de standaardkussens kan dat wel. Dit is een goede oplossing, want we moeten de kussens toch ergens kwijt. De planken kunnen in één van de bergruimtes onder de banken opgeborgen worden.

 

Zittend op het extra kussen, Lauwersmeer 20 juli 2022.

 

De sloep is niet uitgerust met een keukentje. Wij wilden het zo eenvoudig mogelijk houden. Een waterkoker is wel aanwezig en daarmee kan zelfs een maaltijd bereid worden. Vanaf huis gaat een koelbox mee. 

We blijven wel afhankelijk van sanitair en stroom op de wal. Overnachten in de natuur hebben we nog niet gedaan. Maar het kunnen overnachten in een haven is al heel fijn en maakt meerdaagse tochten mogelijk.

De tent kan ook gebruikt worden als het onverwachts gaat regenen. Zelfs varen is dan mogelijk, maar wel met de vensters open, anders is er onvoldoende zicht.

 

Het varen in de regen:

Links:  Zoutkamperril 2022

Boven:  Kuikhornsterwaart 2024


Extra uitrusting

 

De boot is voorzien van een dieptemeter. Ik vind het wel zo fijn om te weten hoeveel water we nog onder de kiel hebben. De sloep kan met een STAZO Decklock gezekerd worden.

Om bij motoruitval uit de vaarweg te komen is een peddel beschikbaar. Om op een plek te blijven liggen is een anker met ankerlijn aanwezig. Twee meerpennen maken het mogelijk om goed af te meren bij een groene wal zonder voldoende voorzieningen.

 

Wij hebben een bimini boot parasol als zonwering. Een standaard bimini kan op de kampeersloep niet bevestigd worden. De parasol is in hoogte verstelbaar. De afspanbanden zijn wenselijk bij wind. De poot heeft een zuignap. Een extra bevestiging aan de stuurconsole is noodzakelijk bij een niet volkomen gladde vloer.

 


Pagina gemaakt op 22 juni 2024.