Van zeilboot naar sloep

 

Ems 2008

 

 

Van motorzeiler naar sloep.

Waarom deden we dat en hoe beviel het?

Op deze pagina ons verhaal.

                                       Dokkum 2022


Waarom een sloep?

 

Met onze motorzeiler toerden we langs de kusten van Nederland, Duitsland, Denemarken en Zweden. Niets was mooier dan om het zeegat uit te varen, de grote leegte in. Niets was fijner dan weer afgemeerd te zijn in een veilige haven. 

Mijn blog over onze belevenissen met de motorzeiler: Motorzeilen

 

Sontbrug, Malmö, Zweden 2010

Duitse Bocht 2012

 

Maar alles stond wel in het teken van het weer. Het hoogtepunt was een tocht van drie maanden naar de Oostzee tijdens een prachtige zomer in 2010. Twee jaar later was dat heel anders, weinig tijd en continu slecht weer. We besloten met lange tochten te wachten tot we beiden met pensioen waren. In 2018 zouden we weer maanden weg, maar ik kreeg een ernstige knieblessure en we moesten thuis blijven. Daarna kon ik niet meer lang op mijn knieën zitten of kruipen. We besloten in 2019 de boot te verkopen. Toen kwam de Corona. In de tweede coronazomer misten we het water. Zo kwamen we op het idee van een sloep. Maar dan wel een kampeersloep zodat we ook konden overnachten. De thuishaven bleef eerst nog Dokkumer Nieuwe Zijlen en we voeren over het Lauwersmeer en door het omliggend gebied.

 

Lauwersmeer 2023

Zoutkamp 2023


Hoe beviel ons het varen met een sloep?

 

Natuurlijk misten we het varen langs de kust.  Maar de sloep gaf rust. En met de kleine sloep het Dokkumerdiep uitvaren, het Lauwersmeer op, gaf toch een beetje het zelfde gevoel als voorheen het zeegat uitvaren. 

 

Vooral het varen door kleine stille vaarten in de natuur beviel heel erg goed.

 

Het varen met de sloep vanuit Dokkumer Nieuwe Zijlen had ook wat minder fijne kanten, enkele voorbeelden:
Op het Lauwermeer kregen we vaker geen voorrang van grotere jachten. In Dokkum werden we van een plekje aan de wal weggestuurd: "Jullie kunnen met je sloepje wel ergens anders terecht". In Winsum wilde een motorbootschipper dat we weg gingen omdat hij gereserveerd zou hebben. Ik had echter ons plekje met de havenmeester netjes afgesproken. Ik voelde vaker een negatieve houding, "wat moet je hier met die sloep". Ook in de eigen haven.

 

Daarbij kwam de lange autorit van huis tot aan de haven. Te lang voor slechts een dagje op het water. En slapen in een rumoerige jachthaven onder een tent bleek anders dan in de buik van onze motorzeiler. Het moest beter worden.

 

"Ver van huis" tussen zeiljachten.

 

"Thuis" tussen de sloepen.

En het werd beter, in de Wieden! In de haven alleen maar kleine boten. Gelijkgestemde schippers! De sfeer voelt als een warme deken. En op een uur rijden van huis. We zijn nu blij met de sloep in de Wieden.


Onze conclusie

 

Met de motorzeiler maakten we toertochten. Van enkele dagen tot meerdere maanden. Met de sloep gaan we nu in de Wieden meestal maar een dag het water op. Geen vakantietochten meer met de boot.

 

We zijn ook erg afhankelijk van het weer. Bij toervaren zijn weerwisselingen niet te voorkomen en dat was ook niet erg. Met een sloep kies je een dag uit.  Als de zon schijnt is sloepvaren zo veel mooier dan bij grijs weer. We willen ook liever niet tijdens regenbui varen. 

 

Het grote voordeel van een kleine sloep is het ook kunnen varen op kleine sloten in natuurgebied. Omdat wij niet afhankelijk zijn van weekenden en vakanties kunnen we drukte mijden. Buiten de hoofdvaarroutes met veel kajuitmotorjachten is nog steeds stille natuur te vinden. Zo lang dat nog het geval is blijven wij op het water! 

 

Vaartsloot 24 juni 2024


Pagina bijgewerkt op 10-07-2024